Retningslinjer, veiledere og maler i kvalitetssystemet

Gjennom en rekke evalueringer gir studentene og ansatte kontinuerlig tilbakemeldinger som både fagmiljø og ledelse benytter i videre utvikling av kvaliteten i studietilbudene. 

Evaluering på emnenivå

Etter at et emne er gjennomført skal emneansvarlig utarbeide en emnerapport. Denne skal bygge på tilbakemeldinger fra referansegrupper i emnet, i tillegg til emneevalueringer og tilbakemeldinger fra ekstern sensur og eventuell tilsynssensur. Kvalitetsforbedrende tiltak skal utarbeides med tydelig frist og ansvar, og kvalitetssløyfene skal lukkes gjennom oppfølging i påfølgende emnerapporter. Alle emner kvalitetssikres årlig via arbeidsflyten i Edutorium. 

Evaluering på studieprogramnivå

Studieprogramleder skal hvert år levere en studieprogramrapport til Utdanningsutvalget, som er basert på emnerapporter og ulike nøkkeltall, og som beskriver utviklingen av utdanningskvaliteten i studieprogrammet. Kvalitetsforbedrende tiltak skal utarbeides med tydelig frist og ansvar, og kvalitetssløyfene skal lukkes gjennom oppfølging i påfølgende programrapporter. Alle studieplaner kvalitetssikres årlig via arbeidsflyten i Emweb, og hvert 4. – 6. år gjennom periodiske programevalueringer.

Evaluering på institusjonsnivå

Utdanningsutvalget skal utarbeide høyskolens årlige kvalitetsrapport på vegne av rektor. Kvalitetsforbedrende tiltak skal utarbeides med tydelig frist og ansvar, og kvalitetssløyfene skal lukkes gjennom oppfølging i påfølgende årsrapporter. Rektor godkjenner kvalitetsrapporten før denne sendes styret. Høgskolens kvalitetsrapport inngår som en del av grunnlaget for utarbeidelse av høgskolens prioriteringer påfølgende år, og som en del av høgskolens årsrapport til Kunnskapsdepartementet.

Høgskolens kvalitetsrapport inngår i kunnskapsgrunnlaget ved vurdering og strategisk utvikling av institusjonens samlede studieportefølje. I tillegg inngår råd fra RSA, drøftinger i Utdanningsutvalget, drøftinger i ledergruppen, drøftinger i styret og periodiske program- og porteføljeevalueringer. Rektor fremmer sak om studieportefølje og planlagt studentopptak til styret årlig.