«Kom og se hvor høyt jeg har klatret!»

Planen var egentlig å bli lærer. Men etter en sommer med jobb i barnehage skjønte Lars Moe at det var her han hørte hjemme.

– Jeg har det veldig bra når vi er ute en hel dag og tenner bål, løfter på steiner og klatrer i trær – og et barn roper «kom og se hvor høyt jeg har klatret!».
Lars Moe
Pedagogisk leder i barnehage

– Jeg kjente med en gang at dette var noe jeg trivdes med, og at jeg hadde god kontakt med barna. Hver morgen ble jeg møtt av en gjeng unger som var kjempeglade for å se meg, og jeg følte at det var meningsfullt å gå på jobb.

Og det er en følelse han fortsatt har med seg – nå som pedagogisk leder i Tirilltoppen Barnehage på Lade i Trondheim der han har jobbet siden 2017.

– Jeg tenkte på det senest i går da jeg kom på jobb. Da kom et barn løpende og ropte navnet mitt og ga meg en klem, smiler 31-åringen.

Og det er en følelse han fortsatt har med seg – nå som pedagogisk leder i Tirilltoppen Barnehage på Lade i Trondheim der han har jobbet siden 2017.

– Jeg tenkte på det senest i går da jeg kom på jobb. Da kom et barn løpende og ropte navnet mitt og ga meg en klem, smiler 31-åringen.

Mestringsfølelse
For selv om det også er noen tårer som skal tørkes i løpet av en dag, så er det aller mest av alt det andre: Latter, undring, utforsking – og ikke minst – mestring av store og små oppgaver.
Og det er nettopp disse øyeblikkene Lars setter mest pris på i jobben sin.

– Jeg har det veldig bra når vi er ute en hel dag og tenner bål, løfter på steiner og klatrer i trær – og et barn roper «kom og se hvor høyt jeg har klatret!». Jeg kjenner at jeg blir glad når ungene endelig mestrer noe de har øvd på, og kanskje også har vært litt engstelige for, sier han, og legger til:

– Og når jeg går hjem etter en dag og føler at vi har fått sett alle barna på en bra måte, det er en god følelse.

For det er mange som skal bli sett i løpet av en dag. Det er over 90 barn på Tirilltoppen, og litt over 20 på Lars sin avdeling. Nå vrimler de rundt oss. Klatrer, rutsjer, graver og virrer. Utenfor porten ligger fjæra og Ladestien som gir uendelige turmuligheter. Det setter Lars stor pris på.

– Jeg er vokst opp ved sjøen og er veldig glad i å være ute. Her får jeg virkelig brukt interessene og styrkene mine i jobben. Barnehagen ligger nært havet, fjæra og skogen, og vi er mye ute på tur.

Det var også grunnen til at han valgte barnehagelærerutdanning med vekt på natur og friluftsliv ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning.

– Jeg hadde kjempefine år der med godt klassemiljø og flinke og engasjerte lærere. Linja for natur og friuftsliv passet meg veldig bra, og jeg fikk mange gode verktøy som jeg bruker i jobben i dag. Vi lagde for eksempel en naturlekeplass på høgskolen, og det har jeg også gjort her i barnehagen. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde kommet på det uten å gå den linja, sier han.

Aktiv og variert arbeidsdag
Ped-lederen forteller at han liker at arbeidsdagene er så varierte og aktive. Om han har en dårlig dag privat så blir han blir tvunget til å legge den fra seg når han kommer på jobb. For der er det kun fullt fokus på barna som gjelder.
– Det er en jobb som krever mye av deg og du får brukt deg selv skikkelig både psykisk og fysisk. Jeg setter stor pris på å ha en så varierte arbeidsdager og at jeg får være mye ute.
Og hvis du i tillegg er glad i å jobbe med folk er barnehage en veldig bra arbeidsplass, sier han.

Målet er å være barnehagelærer så lenge han kan, men han vet også at nettopp den fysiske delen av jobben kan kreve sitt etter hvert.

– Jeg trives så godt og har lyst til å jobbe lengst mulig i barnehage, men samtidig så er det ikke sikkert jeg er her når jeg er 60.

– Hva skal du gjøre da?

– Det vet jeg ikke. Men jeg vet at jeg har mange muligheter med den erfaringen og utdanningen jeg har, så det er jeg ikke noe bekymret for, smiler Lars før han går for å fyre opp bålpanna. Og lære bort hvordan vi tenner opp eller svare på hvorfor vann er vått, plastre et kne eller, spikke en grillpinne, eller ...