Engasjement for flerkulturell forståelse i barnehagen

Jacqueline Maduga (22) forstår godt de utfordringene som flerkulturelle familier kan møte. Hun mener at en viktig faktor for å lykkes i å skape et inkluderende miljø, er åpenhet i barnehagen.

Barnehagelæreryrket gir en fantastisk mulighet til å skape en inkluderende og mangfoldig kultur.
– I en barnehage vil det alltid være ulike tradisjoner og kulturelle bakgrunner som skal tas hensyn til.
– Det er viktig å være villig til å lytte og være åpen for andres perspektiver.
Å jobbe i barnehage handler ikke bare om lek. Det viktigste i barnehagelæreryrket er og alltid gjøre hva som er best for barna.
Jacqueline Maduga
Barnehagelærerstudent ved DMMH i Trondheim

Hva kreves for å bli en god barnehagelærer?

Jacqueline går nå andre året på DMMH og har valgt en linje som legger vekt på flerkulturell forståelse i barnehagen. Hun er opptatt av å støtte og hjelpe foreldre som er nye i Norge, som kanskje ikke har den samme kunnskapen eller forståelsen om hvordan barnehagesystemet fungerer.

Hun tror at det å være barnehagelærer er en attraktiv jobb, men at det finnes mange fordommer knyttet til yrket. Hun mener at det å være barnehagelærer er mye mer enn hva mange tror det handler om.

Som barnehagelærer trengs det faglig kompetanse om barns forutsetninger og forståelse for de likhetene og ulikhetene som finnes i barnehagen. Først da har man et miljø der alle barn føler seg sett og hørt, understreker Jacqueline.

Å jobbe i barnehage handler ikke bare om lek. Det viktigste i barnehagelæreryrket er og alltid gjøre hva som er best for barna.
Jacqueline Maduga
Barnehagelærerstudent ved DMMH i Trondheim

Åpenhet styrker relasjonene

Videre forteller Jacqueline at barnehagelærere ikke bare må vise åpenhet for barna, men også for de ulike menneskene de møter i løpet av arbeidsdagen, inkludert foreldre og medarbeidere. Dette innebærer også å møte kritikk med åpenhet og å reflektere sammen med kollegaer om situasjonene som oppstår.

– Det er viktig å ha gode kommunikasjonsevner for å skape et trygt miljø for barna. Vi må tørre å spørre oss selv hva vi kunne gjort annerledes i situasjoner som har oppstått, og hvordan vi kan bli bedre til å møte ulike utfordringer, sier Jacqueline.

 

– Man må tørre å utfordre seg selv

For Jaqueline er barnehagelærerjobben mer enn bare en jobb. Hun ser på det som en mulighet for å utvikle personlige egenskaper på en positiv måte. En av hennes største utfordringer har vært ledelse, men vurderer allerede nå å ta videreutdanning i ledelse eller spesialpedagogikk hos DMMH.

– Vi fikk mulighet til å jobbe i barnehage allerede fra første semester. Gjennom praksisperiodene får vi verdifull erfaring og innblikk i alle fagfeltene i barnehagen. Jeg er veldig glad for at min praksislærer utfordret meg på å gå ut av komfortsonen og kjenne på lederegenskapene. Jeg har lært mye av det, sier Jacqueline.

Jeg er veldig glad for at praksislæreren min utfordret meg på å gå ut av komfortsonen og kjenne på lederegenskapene mine. Jeg lærte vedlig mye av det.
Jacqueline Maduga
Barnehagelærerstudent ved DMMH i Trondheim

Tok utdanningen ved DMMH i Trondheim

DMMH, Dronning Mauds Minne Høgskole, er den eneste utdanningsinstitusjonen i Norge som har utdanning av barnehagelærere som hovedoppgave. Skolen tilbyr ulike bachelor- og mastergrader i tillegg til videreutdanninger.

– Jeg fikk mulighet til å være på skolen og snakke med lærerne i forkant av søknadsfristen. Det var da jeg virkelig fikk øynene opp for studiet, selv om jeg alltid har hørt at jeg er flink med barn. Jeg tror det er mange som egentlig ønsker å bli barnehagelærer, men som ikke tør. Mitt råd er og bare gjøre det, avslutter Jacqueline med et smil.