Praktisk lĂŠring med moskuser og apekatter

  • Publisert: 01.11.2023
  • Oppdatert: 09.12.2024
HÞstsola fylte parken da 1. klasse barnehagelÊrer med vekt pÄ natur og friluftsliv inviterte til Barn og rom.
Klassen var delt inn i grupper og hadde fÄtt egne omrÄder i parken der de satte opp smÄ produksjoner. Nesten alle materialene som var brukt for Ä konstruere materialene var natur- eller gjenbruksmaterialer. 

Barnehagene som var invitert synes det var veldig spennende Ä fÄ vÊre pÄ DMMH
Barnehagene som var invitert synes det var veldig spennende Ä fÄ vÊre pÄ DMMH.

Barna frydet seg pÄ moskusjakt, de lekte med apekatter og malte, sang og danset ivrig sammen studentene. 

- Vi var litt spente i forkant, forteller Mari NyrĂžnning Kverneng.
- Det har vĂŠrt veldig morsomt Ă„ se hvordan barna har lekt, forteller DMMH-student Mari NyrĂžnning Kverneng. -  Det har blitt mye lĂžping etter moskuser.
- Det har vÊrt veldig morsomt Ä se hvordan barna har lekt, forteller DMMH-student Mari NyrÞnning Kverneng. -  Det har blitt mye lÞping etter moskuser. 

- MÄlet med Barn og rom er at studentene skal fÄ fÞrstehÄndserfaring med Ä jobbe pedagogisk. Vi skaper en felles erfaringsbase slik at de forstÄr sammenhengen mellom de ulike fagene i en tenkt barnehagekontekst, forteller hÞgskolelektor PÄl Gerhard Rystad. Han er representant for pedagogikkseksjonen, et av de 5 seksjonene som samarbeider om denne dagen. De andre seksjonene er musikk, drama, kunst og hÄndverk og fysisk aktivitet. 
Studentene utforsket bÄde hÞyden og lavere omrÄder.
Studentene utforsket bÄde hÞyden og lavere omrÄder.

- Studentene fÄr prÞvd seg pÄ bÄde pÄ didaktikk og praktisk arbeid, og de fÄr prÞvd seg med barn, understreker han. I etterabeidet fÄr de mulighet til Ä reflektere og sette ord pÄ egen lÊring. 

- Slike dager er med pÄ Ä bidra til praktisk lÊring. Vi mÄ skape rom for praktisk lÊring ogsÄ pÄ hÞgskolen, ikke bare nÄr studentene er i praksis. 
Flere dyr dukket opp pÄ DMMH  i lÞpet av dagen
Flere dyr dukket opp pÄ DMMH i lÞpet av dagen.