Monica Seland
ProfessorExpert âïž
ProfessorExpert âïž
Monica Seland
Departments
Faggruppe for pedagogikk | Institutt for pedagogikk
Cristin ID
36997
Dissemination
-
Vitenskapelig foredrag
Validering av Trivselsmonitoren-R som et mÄl pÄ barns subjektive trivsel i barnehagen
-
Faglig foredrag
NĂ„r evidens mĂžter praksis
-
Faglig foredrag
NĂ„r evidens mĂžter praksis. En studie av programbasert arbeid med sosial kompetanse i barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
Harassment in Early Childhood Education and Care (ECEC) Institutions: 4- to 6-Year-Old Childrenâs Experiences
-
Intervju
Tidlig innsats og livsmestring: ulike verktĂžy og metoder
-
Faglig foredrag
Barn som opplever seg plaget av andre barn â hva vet vi om dem?
-
Faglig foredrag
Trivsel i barnehagen
-
Faglig foredrag
Trivsel i barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
Selvregulering som prestasjon i barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
SEED: Social and Emotional Education and Development
-
Vitenskapelig foredrag
Anthropology of policy: A Norwegian case study
-
Vitenskapelig foredrag
Norwegian ECEC: Changing discourses â changing practices. An ethnographic study
-
Vitenskapelig foredrag
Intercultural competence in ECEC institutions in Norway
-
Vitenskapelig foredrag
Kompeanse for mangfold
-
Vitenskapelig foredrag
Childrenâs well-being in Norwegian early childhood and care institutions (ECECs): data from the ECEC well-being monitor 2014
-
Vitenskapelig foredrag
Barns trivsel og medvirkning i norske barnehager: data fra Barnehagens trivselsmonitor 2014
-
Faglig foredrag
Inkluderingskompetanse? Et glimt inn i et lite FoU-prosjekt
-
Vitenskapelig foredrag
The discourse of lifelong learning and children as "Secrets Agents" in a Norwegian ECEC center
-
Vitenskapelig foredrag
Children`s subjective well-being in ECEC: A method of capturing children`s own experience of participation and well-being
-
Vitenskapelig foredrag
A short glimpse into two research projects: Changing organizational practices and Children`s subjective well-being in ECEC
-
Faglig foredrag
Alteration of discourses, buildings and practices: some consequences for the barnehage/kindergarten and the children
-
Faglig foredrag
Barnehagens helhetlige lĂŠringssyn
-
Faglig foredrag
Hvordan kan ansatte bidra til barns trivsel og medvirkning i barnehagen?
-
Faglig foredrag
Hvordan kan ansatte bidra til barns trivsel og medvirkning i barnehagen?
-
Vitenskapelig foredrag
Nyere forskning om de yngste barna i den fleksible barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
Barns trivsel og medvirkning i barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
Barns trivsel og medvirkning
-
PopulĂŠrvitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen. En etnografisk studie av barnehagens hverdagsliv i lys av nyere diskurser og kommunal virkelighet
-
Vitenskapelig foredrag
Barns motstandshandlinger - som del av deres danning til demokrati?
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i PhD-avhandling i tverrfaglig barneforskning
-
Vitenskapelig foredrag
Group size - Consequences for children`s well-being and participation in Norway?
-
Vitenskapelig foredrag
Barns motstandshandlinger - som del av deres danning til demokrati
-
Vitenskapelig foredrag
"No! I don`t want to!" A study of children and resistance in a Norwegian daycare centre
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i en doktorgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i en doktorgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i en doktorgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i en doktorgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i en doktorgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i en doktrgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - Et lite blikk inn i en doktorgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Etiske refleksjoner i mĂžte mellom forskeren og barnehagen
-
Intervju
Barnehagens stÞrste utfordring akkurat nÄ er kvalitet!
-
Intervju
Moderne barnehager gir mindre pedagogtid
-
Vitenskapelig foredrag
Utfordringer og dilemmaer i en barnehage i endring
-
Intervju
Krevende med store barnegrupper
-
Intervju
Er det lov Ă„ gjĂžre ingenting?
-
Vitenskapelig foredrag
The Modern Child and the Flexible Day Care Centre. An Ethnographic Study of Everyday Life in Light of New Discourses on Children and Childhood
-
Vitenskapelig foredrag
Noen sentrale teoretiske perspektiver i den internasjonale barndomsforskningen i dag, med sÊrlig vekt pÄ 'Politics of Childhood'
-
Vitenskapelig foredrag
Hvordan skape troverdighet i kvalitativt analysearbeid, nÄr nÊrheten til feltet er stor
-
Poster
Presentation of NFR-funded project: The Modern Child and the Flexible Labour Market - Institutionalization and individualization of children in light of changes in the welfare state
-
Vitenskapelig foredrag
Diskursanalyse som verktĂžy i etnografisk barnehageforskning
-
Vitenskapelig foredrag
Discourses on the "child's right to participate" and "freedom of choice" in early childhood centres in Norway
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen. Hverdagslivet i en ny, fleksibel og brukertilpasset barnehage sett i lys av barnehagepolitiske diskurser om valgfrihet og medvirkning
-
Vitenskapelig foredrag
The kindergarten as a bazaar: freedom of choice and social life among children
-
PopulĂŠrvitenskapelig foredrag
Barns rett til medvirkning - kan samtaler med barn fĂžre til reell endring av praksis?
Publications
-
Vitenskapelig monografi
Barna og programmene. Kan standardisert pedagogikk fremme sosial kompetanse?
-
Vitenskapelig artikkel
Assessing children's psychosocial well-being: Norwegian early childhood education and care teachersâ challenges when completing a global screening tool
-
Fagartikkel
Barnehagene trenger en bredere forstÄelse av "De utrolige Ärene".
-
Fagartikkel
Vi trenger uavhengig forskning pÄ De utrolige Ärene
-
Vitenskapelig artikkel
Harassment in ECEC institutions: 4- to 6-year-old childrenâs experiences
-
Leserinnlegg
Barnehagens vanlige Ă„pningstider krever full bemanning
-
Vitenskapelig monografi
NĂ„r evidens mĂžter praksis. En studie av programbasert arbeid med sosial kompetanse i barnehagen.
-
Mastergradsoppgave
Fysisk miljĂž i barnehagen: en undersĂžkelse av barnehagelĂŠreres uttalelse om fysisk miljĂž og dets betydninger for barns lek
-
Rapport
The Psychosocial Well-being of Young Children in ECEC Settings: Research Report of the SEED Project (2017-2019)
-
Rapport
Psykososial well-being hos barnehagebarn. En studie fra fem europeiske land.
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Barns lekende improvisasjon som interkulturell kompetanse i barnehagen?
-
Rapport
Barnehagens rammeplan mellom styring og skjĂžnn - en kunnskapsstatus om implementering og gjennomfĂžring med videre anbefalinger
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Uenig eller ulydig? Barns motstand i en lĂŠrende organisasjon.
-
Vitenskapelig artikkel
4-6 year-Old Children's Experience of Subjective Well-Being and Social Relations in ECEC Institutions.
-
PopulĂŠrvitenskapelig artikkel
Norske 4-6 Ă„ringers trivsel i barnehagen
-
Rapport
Barns trivsel i Oslobarnehagen 2015
-
Vitenskapelig artikkel
Children's experience of activities and participation and their subjective well-being in Norwegian early childhood eduaction and care institutions
-
Vitenskapelig artikkel
One- to three-year-old childrenâs experience of subjective wellbeing in day care
-
Annet produkt
TEKSTFORSLAG TIL REVIDERT RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
"Nei! Jeg vil ikke!" Hvordan forstÄ barns motstand i barnehagen som en del av deres danning til demokrati?
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
De yngste barnas trivsel og medvirkning i barnehagens innerom
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
Barns trivsel og medvirkning i barnehagens inne- og uterom
-
PopulĂŠrvitenskapelig artikkel
Er barnehagene gode nok?
-
Rapport
Barns trivsel og medvirkning i barnehagen. Barn, foreldre og ansattes perspektiver
-
PopulĂŠrvitenskapelig artikkel
Endring av roller og oppgaver for barnehagens ansatte
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Kindergarten as a bazaar : freedom of choice and new forms of regulation
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Barnehagens nye rom sett i lys av diskurser om livslang lĂŠring
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Individet og fellesskapet. Valgfrihet og medvirkning som konkurrerende praksiser i dagens barnehage
-
Vitenskapelig monografi
Livet i den fleksible barnehagen
-
Programdeltagelse
-
Fagartikkel
Har barnehagebarn behov for stĂžrre valgfrihet?
-
Kronikk
Det valgtrĂžtte barnet; Vil det Ă„ gjĂžre "ingenting" vĂŠre et mulig valg i fremtidens barnehager?
-
Vitenskapelig artikkel
Barndomsforskning i dag, med sÊrlig vekt pÄ "Politics of Childhood"
-
Doktorgradsavhandling
Det moderne barn og den fleksible barnehagen. En etnografisk studie av barnehagens hverdagsliv i lys av nyere diskurser og kommunal virkelighet
Research projects
-
Ongoing
Natur og bĂŠrekraft i barnehagen
-
Completed
De utrolige Ă„rene i barnehagen. En studie av implementering og praktisering av Webster-Strattons program i barnehager i Norge.
-
Completed
SEED, Social and Emotional Education and Development: upscaling awareness and skills in ECEC practice
-
Completed
Kunnskapsgrunnlag om rammeplanen som styringsinstrument - kunnskap for implementering av ny rammeplan for innhold og oppgaver