Einar Sundsdal
Professor
Professor
Einar Sundsdal
Departments
Faggruppe for pedagogikk | Institutt for pedagogikk
Cristin ID
10788
Dissemination
-
Faglig foredrag
Lek, undervisning og læring
-
Faglig foredrag
Overgang barnehage-skole
-
Vitenskapelig foredrag
Play and The Curriculum
-
Vitenskapelig foredrag
The role of children`s curiosity and playfulness in transition pedagogy
-
Vitenskapelig foredrag
Freedom to play and explore in Norwegian out-of-school hours care
-
Vitenskapelig foredrag
Forskningsetikk i innovasjonsprosjektet Bedre skolestart for alle
-
Vitenskapelig foredrag
Skolen - et sted å leke?
-
Faglig foredrag
Bedre skolestart forskningsverksted 10 nov.
-
Faglig foredrag
Pedagogiske tradisjoner
-
Faglig foredrag
Lek og læring i barnehage og skole
-
Vitenskapelig foredrag
The Values of Play in Education
-
Vitenskapelig foredrag
"It's complicated." Scheduled play
-
Vitenskapelig foredrag
Colonization of play?
-
Populærvitenskapelig foredrag
Lekelyst i barnehage og skole
-
Intervju
Open Access-tidsskrift med kritisk blikk på det pedagogiske forskningsområdet
-
Intervju
Forfatterne kommer med et høyt og tydelig varsko på lekens vegne
-
Vitenskapelig foredrag
Lek og det lykkelige liv
-
Vitenskapelig foredrag
Fra oppdragelse til læring i barnehagen.
-
Faglig foredrag
Lekens egenverdi og nytterverdi
-
Vitenskapelig foredrag
In defense of the intrinsic value of children`s play
-
Faglig foredrag
Tavleundervisning
-
Vitenskapelig foredrag
Friendship among children - a phenomenological perspective
-
Vitenskapelig foredrag
Barnet og læreplanen. Norsk lærerutdanning 2017
-
Vitenskapelig foredrag
Barneperspektivet og klasseledelse
-
Faglig foredrag
Vennskap med andre
-
Faglig foredrag
Leken setter fremtiden fri
-
Vitenskapelig foredrag
Danning og lek i et naturalistisk-humanistisk perspektiv
-
Vitenskapelig foredrag
John Deweys begrep om respekt for naturen
-
Faglig foredrag
Heldagsskolen og barneperspektivet
-
Vitenskapelig foredrag
Praksishypotesen og lekens egenverdi i pedagogikkens tidsalder
-
Vitenskapelig foredrag
Dannelse og den naturalistiske vending
-
Vitenskapelig foredrag
Froebel’s idea of play – a hermeneutical challenge
-
Vitenskapelig foredrag
Classroom managment and democracy for education - it won't work!
-
Vitenskapelig foredrag
Classroom management and democracy in education - a critical discussion
-
Vitenskapelig foredrag
Play is what makes life worth living
-
Vitenskapelig foredrag
Education for sustainable development - a Dewean reorientation
-
Populærvitenskapelig foredrag
Ansvar og dannelse i barnehagen
-
Populærvitenskapelig foredrag
Danning sett i lys av barnehagens samfunnsmandat og samfunnets krav om effektivitet og utbytte av utdanningen
-
Vitenskapelig foredrag
Naturalistisk dannelse - betydning, muligheter og pedagogisk praksis
-
Intervju
Et lite stykke natur
Publications
-
Faglig kapittel
Hermeneutikk
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
The teacher’s primary responsibility is the uniqueness of every child: the radically learner-sensitive pedagogy of Anna Sethne
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen
-
Fagartikkel
Å være et ugagns menneske
-
Kronikk
Skolens mangel på mening
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Skolen - et sted å leke?
-
Leder
Et tidsskrift for kritikk, åpenhet og undring
-
Leder
Lederartikkel til temaseksjon (Pedagogikk og kritikk)
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Play and the Pedagogical Apparatus
-
Leserinnlegg
Hva mener vi med lek i skolen?
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
The Value of Play in Education
-
Kronikk
Er det plass til barnas lek i skolen?
-
Kronikk
La skolen etter Coronaviruset bli en lek
-
Vitenskapelig monografi
Barns lek i skolen
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Anmeldelse
Problematiske program
-
Leder
Notes from the Editors
-
Lærebok
Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi
-
Populærvitenskapelig artikkel
Snipp snapp snute, oppdragelse er ute!
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
"...det langsiktige prosjekt som er min tilværelse" Ungdom, fortellinger og forskning
-
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv
-
Fagartikkel
Lekens egenverdi i ny rammeplan
-
Kronikk
Om barns læring
-
Kronikk
Når oppdragelse fjernes fra barnehagen, står bare læring igjen. Det bør bekymre
-
Leserinnlegg
Ny kunnskap om lekens begrunnelse
-
Vitenskapelig artikkel
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?
-
Anmeldelse
Barnehagelæreren i filosofenes lys
-
Anmeldelse
Filosofi og barnehageliv
-
Anmeldelse
Pedagogikk på barnas premisser
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Om å verdsette barns lek
-
Lærebok
-
Vitenskapelig artikkel
Om å stille feil spørsmål i lekforskningen
-
Leder
Fremtidens skole. Leder
-
Fagartikkel
Lekelykke i barnehagen
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Lek – det som gör livet värt att leva
-
Faglig kapittel
Foreldre - barn
-
Fagartikkel
En venn kan ikke være perkfekt
-
Faglig kapittel
"Æ ha lært mæ det sjøl!" Læring i barnehagen.
-
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Barndom i barnehagen: Læring
-
Faglig kapittel
-
Faglig kapittel
-
Populærvitenskapelig artikkel
-
Anmeldelse
Mye bra om kritikk. Bokanmeldelse av "Profesjon og kritikk" redigert av B. A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem.
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Barns vennskap med andre
-
Kronikk
Heldagsskolen kan true barnets frie lek
-
Leder
Leder (9. april 2015)
-
Vitenskapelig artikkel
Til forsvar for barns spontane lek
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Ubehaget i den dialogiske kulturen: Om misforståelser og bommerter i forskningsprosessen
-
Kronikk
Barns rett til lek i pedagogikkens tidsalder
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Disiplinert demokrati
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Nymoralisme i norsk pedagogikk
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Lek - det som gjør livet verdt å leve!
-
Populærvitenskapelig bok
Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer"
-
Kronikk
Barns rett til lek er truet
-
Populærvitenskapelig artikkel
Er vi økonomiske monstre? Å fremme kjærlighet til naturen - eller hvordan snakker vi om barn i barnehagen
-
Short communication
Et større fellesskap av sjeler. Replikk til Anders Burman
-
Kronikk
Barns rett til lek er truet
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Richard Rorty - Med håp om en bedre fremtid