Se alle våre forskningsprosjekter

Skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring; Barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skrivekulturer

Tidsramme
01. august 2006 - 31. desember 2010
Avsluttet
Cristin-prosjekt-id

Prosjektdeltagere

I dette prosjektet ønsker vi å skaffe kunnskap om barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skrivekulturer og bidra til utvikling av tekstkompetanse og fagdidaktisk kompetanse hos nåværende og framtidige lærere i forhold til skriving i flere fag. Prosjektet følger elevers skriveutvikling og læreres skriveopplæring på noen utvalgte trinn og barnehager/skoler over en periode på to år, men slik at det til sammen dekker en stor del av skoleløpet fra barnehage til videregående opplæring. Vi følger utvalgte elevgrupper for å kunne sammenlikne det elevene skriver i ulike sjangrer, for ulike formål og i ulike fag. Samtidig følger vi involverte læreres arbeid med skriving: førskolelærere, allmennlærere på trinn 1-7 i grunnskolen, som ofte underviser i flere fag, og lærere som underviser i enkeltfag i ungdomsskole og videregående skole. Det tredje prosjekt-året er viet analyse og formidling.Mål: Det første målet for prosjektet er å skaffe kunnskap om sammenhengen mellom skrivekompetanse og faglig kompetanse i flere fag - norsk, samfunnsfag, naturfag, matematikk, KRL - på ulike trinn fra barnehage til videregående opplæring. Det andre målet er å bidra til utvikling av tekstkompetanse og fagdidaktisk kompetanse hos nåværende og framtidige lærere i forhold til skriving i flere fag. Det tredje målet er å utvikle og løfte tekstkompetanse, fagdidaktisk kompetanse og FoU-kompetanse i lærerutdanningen, gjennom den faglige dialogen mellom ansatte i ulike fagseksjoner og nært samarbeid med praksisfeltet. Overgripende problemstillinger Prosjektets hovedproblemstilling er:Hvordan utvikles skriving som grunnleggende ferdighet i ulike fag, og hvordan utvikles faglig kompetanse gjennom skriving i disse fagene?Prosjektet har to delproblemstillinger, som griper inn i hverandre, og som styrer forskningsdesignet: 1.Hvilke skrivekulturer og tekstnormer gjelder i enkelte fag fra barnehage til videregående opplæring, og hvilket syn på kunnskap og skriving ligger under? 2.Hvordan kan lærere støtte barns og unges utvikling av skrivekompetanse og faglig kompetanse i ulike fag på ulike trinn?