- SĂ„ utrolig mye kan endres bare vi er oppmerksomme, jobber systematisk og starter tidlig nok.
Publisert: 31.10.2019
Oppdatert: 09.03.2020
Psykologspesialist Anne Margrethe Rostad talte engasjert til ansatte i barnehage og PPT pÄ konferansen "Tenke det, ville det, gjÞre det"
Konferansen ble arrangert i samarbeid mellom Statped Midt og DMMH, og fĂžlger i farvannet av bokutgivelsen "PPTs systemrettede arbeid i barnehagen", Monica Bjerklund (red), Berit Groven (red.) og Ingvild Ă mot (red). Flere av forfatterne i boka holdt innlegg under konferansen.
Nordahl-rapporten "Inkluderende fellesskap av barn og unge" er et av grunnlagsdokumentene for den nye Stortingsmeldingen om barn i barnehagen, forteller statssekretĂŠr i Kunnskapsdepartementet, Julie M. Remen. Rapporten peker pĂ„ at mange barn med behov for tilrettelagt pedagogisk tilbud og undervisning ikke fĂ„r god nok hjelp. Stortingsmeldinga er ventet i disse dager , og det var spenning i salen om statssekretĂŠren ville bringe nyheter fra den. Signalene hun ga tyder pĂ„ at stortingsmeldinga viderefĂžrer flere av forslagene til Nordahl-utvalget. Retten til spesialpedagogisk hjelp vil bestĂ„.Â
Samme rapport var et tema blant flere av innleggene pĂ„ konferansen som presenterte en blanding av forskning og erfaringer fra praksisfeltet.  Tidligere mobbeombud i TrĂžndelag, Gitte Franck Sehm, stilte spĂžrsmĂ„l ved hvor inkluderende barnehagen er. - Mellom 6 og 12 % av barna i hver barnehage fĂžler seg mobbet eller utestengt. Som mobbeombud sĂ„ hun et altfor sterkt fokus pĂ„ det enkelte barns mangler eller adferd. Professor Torill Moen fra NTNU etterlyser mer forskning pĂ„ PPT. Hun sier vi mĂ„ jobbe allmenforebyggende, og vi mĂ„ se helhetsperspektivet, ikke bare tenke system eller individ som to separate tilnĂŠrminger.Â
Flere av innlederne satte fokus pÄ nÞdvendigheten og verdien av felles arbeidsmÞter mellom PPT og barnehagene.
- SĂ„ utrolig mye kan endres bare vi er oppmerksomme, jobber systematisk og starter tidlig nok, sa psykologspesialist Anne Margrethe Rostad. Hun mener ogsĂ„ at det er behov for Ă„ tenke tiltak bĂ„de i individ- og systemperspektivet. Â
- Det er barnehagens ansvar Ă„ gjenkjenne at barnet har mer vansker enn det en definerer som ganske vanlig, sier Anne Margrethe Rostad.Â
- Inkludering er premisset for alt arbeidet vi gjÞr, forteller Bente Brynjulfsen og Barbro Finanger Lande fra Statped midt. De vil oppheve dikotomien mellom system og individtenkning og sier at hvert barn mÄ ha et skreddersydd opplegg.
Siv HillesÞy ved Statped vest sier det er utrolig viktig at barna fÄr ta del i et barnefellesskap. Hun slÄr et slag for den rutinebaserte frileken som en verdifull ressurs for barnefellesskapet. Det er ikke gitt at alle barn fÄr tilgang til den felles leken, og hun peker spesifikt pÄ de utfordringene barn med cochlea implantat har i barnehagen.
Kristin Danielsen Wolff fra OsloMet sier vi mĂ„ forholde oss til Barnekonvensjonen som et overordnet perspektiv, der barns rettigheter er svĂŠrt grunnleggende for det tilbudet barn skal fĂ„ i barnehagen. Det er viktig Ă„ skape muligheter for at alle barna i barnehagen har noen Ă„ vĂŠre sammen med. Barns fellesskap er en viktig ressurs og et viktig fundament for barns vĂŠren og utvikling.Â