Internasjonal student-utveksling fra pc-skjermen

  • Publisert: 17.03.2021
  • Oppdatert: 30.11.2022
Med stengte landegrenser ble utvekslingsoppholdet for studentene pÄ fordypningen "Barnehager i internasjonale perspektiver", gjennomfÞrt pÄ en ny mÄte . 
LÊrerne Gjertrud Stordal og Marianne Schram utarbeidet sammen med Internasjonalt kontor en alternativ utveksling. I stedet for et 3 mÄneders langt utenlandsopphold har studentene hatt digitale mÞter med barnehagelÊrerstudenter fra 7 ulike land som DMMH har samarbeidsavtaler med. 

LĂŠrerikt om sĂžrafrikanske barnehager

DMMH-student Malin Larsen IndergÄrd hadde sett fram til Ä utforske SÞr-Afrika.

IndergÄrd hadde gledet seg til Ä oppleve et annet syn pÄ oppvekst, lek og lÊring, men mener hun har lÊrt mye ved Ä delta pÄ den virtuelle utvekslingen til DMMH. (Foto: privat.)
IndergÄrd hadde gledet seg til Ä oppleve et annet syn pÄ oppvekst, lek og lÊring, men mener hun har lÊrt mye ved Ä delta pÄ den virtuelle utvekslingen til DMMH. (Foto: privat.)

- Jeg har fÄtt et godt innblikk i sÞrafrikanske barnehager og hvor forskjellige de er fra vÄre. Barnehagene der har faste skoletimer og minner mer om skolen enn de gjÞr i Norge. Her legger vi ogsÄ vekt pÄ lÊring, men mye skjer gjennom lek. Rammeplanen til barnehagen angir hvilke temaer barnehagen skal jobbe med, men vi stÄr fritt til Ä velge hvordan og nÄr vi tar opp disse temaene. Barna er selv med og pÄvirker hva vi jobber med, vi lager opplegg ut i fra deres interesser. I SÞr-Afrika skal barna gjennom et pensum som er fastlagt pÄ detaljnivÄ. 

Samarbeid om en felles ukesplan

Tidsmessig bestor opplegget av tre samlinger, samt en felles sluttkonferanse. 

- Vi hadde fÞrst et mÞte for Ä bli kjent med hverandre, forteller IndergÄrd. - PÄ det neste mÞtet fikk vi innsyn i styringsdokumentene og barnehagehverdagen i de ulike landene, og vi sÄ pÄ hva de legger vekt pÄ i arbeidet med barn. Tredje gang vi mÞttes lagde vi en felles ukesplan for en tenkt, felles barnehage. Timeplanene ble presentert pÄ sluttkonferansen, der faglÊrerne fra alle lÊrerstedene var invitert. 

Dermed fikk studentene ogsÄ et innsyn i erfaringene til studentene i de andre landene som deltok.

- Det var utfordrende Ä lage en felles ukesplan. Vi mÄtte inngÄ en del kompromiss for Ä fÄ det til Ä fungere i begge de to landene. Ikke minst fordi barna i SÞr- Afrika har mye kortere barnehagedager enn vi har i Norge, sier IndergÄrd. 

- Å lage en felles ukeplan er nĂŠrmest et umulig prosjekt, men ved Ă„ jobbe med den sammen Ăžnsket vi at studentene skulle komme litt bak de "gitte" verdiene og forstĂ„elsene. Alle er jo enige om at barns lek er viktig, men hvordan man lĂžser det det i praksis er forskjellig, sier Stordal. 

– Ved at studentene kjenner pĂ„ likheter og forskjeller som kommer frem lĂŠrer de ogsĂ„ noe om seg selv, om hvordan de fremstĂ„r for andre, og om hvorfor de tenker som de gjĂžr. 

- Tankene vi har om hvorfor vi gjÞr ting blir nok enda tydeligere nÄr vi mÄ diskutere dem, legger IndergÄrd til. 

- En del av det vi har tatt opp hadde nok bare blitt oversett hvis vi hadde vÊrt i SÞr-Afrika. NÄ mÄtte vi reflektere mer over hvorfor vi gjÞr ting forskjellig,  og ikke bare merke oss at ting er gjort pÄ ulike mÄter.

God respons fra studentene

Casey Perkett-Seethal fra STADIO, Faculty of Education, i Durham, SÞr Afrika, deltok pÄ samme gruppe som IndergÄrd. 


Casey Perkett-Seethal fra SÞr-Afrika hadde planlagt Ä fÞlge et studie pÄ DMMH i fjor.  (Foto: Privat)
Casey Perkett-Seethal fra SÞr-Afrika hadde planlagt Ä fÞlge et studie pÄ DMMH i fjor.  (Foto: Privat)

- Jeg valgte Ă„ sĂžke internasjonal utveksling fordi jeg drĂžmmer om Ă„ undervise i andre land nĂ„r jeg er ferdig utdannet. Jeg har aldri vĂŠrt noe annet sted enn i SĂžr-Afrika. Å reise til et nytt land, bli kjent med en ny kultur og lĂŠre en annen mĂ„te Ă„ undervise pĂ„, samtidig som jeg kunne dele min egen kultur ville gi meg mye erfaring, forteller hun. 

- Det var ikke lett Ä vite hva jeg kunne vente meg med dette opplegget men det var en interessant opplevelse som jeg er glad jeg fikk delta pÄ. Det har vÊrt veldig opplysende Ä hÞre om de forskjellige mÄtene ting er gjort i Norge.

De store forskjellene i synet pÄ lÊring gjort inntrykk ogsÄ pÄ Perkett-Seethal.

- Det som utmerker seg som den stÞrste forskjellen er hvordan alt er veldig lek-basert hos dere i Norge, mens vi er ekstremt fokusert pÄ akademiske prestasjoner, slik at barna blir flyttet opp en nivÄ i utdanningssystemet. Fokuset pÄ lek er noe jeg vil ta med meg i min egen undervisning. NÄ har jeg sett pÄ egen hÄnd hvordan barna lÊrer bedre nÄr de har det moro mens de lÊrer. 

Vil utvikle opplegget 

MÄlet med utvekslingen var at studentene skal utvikle interkulturell kompetanse i Early Childhood Education and Care, samt digital kompetanse, kommunikasjons- og sprÄklige ferdigheter som kan nyttiggjÞres i barnehagefeltet.

- Selv om vi er fornÞyd med hva studentene har fÄtt ut av dette ser vi ogsÄ et forbedringspotensiale, sier Stordal. Hun kan blant annet se for seg at Ä sette sammen grupper med studenter fra flere land vil gjÞre at alle fÄr litt mer innblikk i hvordan barnehagene utformes i flere av de ulike deltakende landene. 

IndergÄrd hadde gledet seg til Ä oppleve et annet syn pÄ oppvekst, lek og lÊring, men mener hun har lÊrt mye ved Ä delta pÄ den virtuelle utvekslingen til DMMH.
Gjertrud Stordal, fĂžrstelektor ved DMMH, mener at den virtuelle undervisningsformen kan brukes av studenter som Ăžnsker internasjonal erfaring, men som ikke har anledning til Ă„ reise utenlands.

- Vi fÄr utforsket forskjeller og likheter pÄ en annen mÄte. Og det er nok av uforutsette utfordringer studentene mÄ takle underveis, akkurat som pÄ en fysisk utveksling.