Med stengte landegrenser ble utvekslingsoppholdet for studentene pĂ„ fordypningen "Barnehager i internasjonale perspektiver", gjennomfĂžrt pĂ„ en ny mĂ„te .Â
LĂŠrerne Gjertrud Stordal og Marianne Schram utarbeidet sammen med Internasjonalt kontor en alternativ utveksling. I stedet for et 3 mĂ„neders langt utenlandsopphold har studentene hatt digitale mĂžter med barnehagelĂŠrerstudenter fra 7 ulike land som DMMH har samarbeidsavtaler med.Â
LĂŠrerikt om sĂžrafrikanske barnehager
DMMH-student Malin Larsen IndergÄrd hadde sett fram til Ä utforske SÞr-Afrika.
IndergÄrd hadde gledet seg til Ä oppleve et annet syn pÄ oppvekst, lek og lÊring, men mener hun har lÊrt mye ved Ä delta pÄ den virtuelle utvekslingen til DMMH. (Foto: privat.)
- Jeg har fĂ„tt et godt innblikk i sĂžrafrikanske barnehager og hvor forskjellige de er fra vĂ„re. Barnehagene der har faste skoletimer og minner mer om skolen enn de gjĂžr i Norge. Her legger vi ogsĂ„ vekt pĂ„ lĂŠring, men mye skjer gjennom lek. Rammeplanen til barnehagen angir hvilke temaer barnehagen skal jobbe med, men vi stĂ„r fritt til Ă„ velge hvordan og nĂ„r vi tar opp disse temaene. Barna er selv med og pĂ„virker hva vi jobber med, vi lager opplegg ut i fra deres interesser. I SĂžr-Afrika skal barna gjennom et pensum som er fastlagt pĂ„ detaljnivĂ„.Â
Samarbeid om en felles ukesplan
Tidsmessig bestor opplegget av tre samlinger, samt en felles sluttkonferanse.Â
- Vi hadde fĂžrst et mĂžte for Ă„ bli kjent med hverandre, forteller IndergĂ„rd. - PĂ„ det neste mĂžtet fikk vi innsyn i styringsdokumentene og barnehagehverdagen i de ulike landene, og vi sĂ„ pĂ„ hva de legger vekt pĂ„ i arbeidet med barn. Tredje gang vi mĂžttes lagde vi en felles ukesplan for en tenkt, felles barnehage. Timeplanene ble presentert pĂ„ sluttkonferansen, der faglĂŠrerne fra alle lĂŠrerstedene var invitert.Â
Dermed fikk studentene ogsÄ et innsyn i erfaringene til studentene i de andre landene som deltok.
- Det var utfordrende Ă„ lage en felles ukesplan. Vi mĂ„tte inngĂ„ en del kompromiss for Ă„ fĂ„ det til Ă„ fungere i begge de to landene. Ikke minst fordi barna i SĂžr- Afrika har mye kortere barnehagedager enn vi har i Norge, sier IndergĂ„rd.Â
- Ă lage en felles ukeplan er nĂŠrmest et umulig prosjekt, men ved Ă„ jobbe med den sammen Ăžnsket vi at studentene skulle komme litt bak de "gitte" verdiene og forstĂ„elsene. Alle er jo enige om at barns lek er viktig, men hvordan man lĂžser det det i praksis er forskjellig, sier Stordal.Â
â Ved at studentene kjenner pĂ„ likheter og forskjeller som kommer frem lĂŠrer de ogsĂ„ noe om seg selv, om hvordan de fremstĂ„r for andre, og om hvorfor de tenker som de gjĂžr.Â
- Tankene vi har om hvorfor vi gjĂžr ting blir nok enda tydeligere nĂ„r vi mĂ„ diskutere dem, legger IndergĂ„rd til.Â
- En del av det vi har tatt opp hadde nok bare blitt oversett hvis vi hadde vÊrt i SÞr-Afrika. NÄ mÄtte vi reflektere mer over hvorfor vi gjÞr ting forskjellig, og ikke bare merke oss at ting er gjort pÄ ulike mÄter.
God respons fra studentene
Casey Perkett-Seethal fra STADIO, Faculty of Education, i Durham, SĂžr Afrika, deltok pĂ„ samme gruppe som IndergĂ„rd.Â
Casey Perkett-Seethal fra SÞr-Afrika hadde planlagt Ä fÞlge et studie pÄ DMMH i fjor. (Foto: Privat)
- Jeg valgte Ă„ sĂžke internasjonal utveksling fordi jeg drĂžmmer om Ă„ undervise i andre land nĂ„r jeg er ferdig utdannet. Jeg har aldri vĂŠrt noe annet sted enn i SĂžr-Afrika. Ă reise til et nytt land, bli kjent med en ny kultur og lĂŠre en annen mĂ„te Ă„ undervise pĂ„, samtidig som jeg kunne dele min egen kultur ville gi meg mye erfaring, forteller hun.Â
- Det var ikke lett Ä vite hva jeg kunne vente meg med dette opplegget men det var en interessant opplevelse som jeg er glad jeg fikk delta pÄ. Det har vÊrt veldig opplysende Ä hÞre om de forskjellige mÄtene ting er gjort i Norge.
De store forskjellene i synet pÄ lÊring gjort inntrykk ogsÄ pÄ Perkett-Seethal.
- Det som utmerker seg som den stĂžrste forskjellen er hvordan alt er veldig lek-basert hos dere i Norge, mens vi er ekstremt fokusert pĂ„ akademiske prestasjoner, slik at barna blir flyttet opp en nivĂ„ i utdanningssystemet. Fokuset pĂ„ lek er noe jeg vil ta med meg i min egen undervisning. NĂ„ har jeg sett pĂ„ egen hĂ„nd hvordan barna lĂŠrer bedre nĂ„r de har det moro mens de lĂŠrer.Â
Vil utvikle oppleggetÂ
MÄlet med utvekslingen var at studentene skal utvikle interkulturell kompetanse i Early Childhood Education and Care, samt digital kompetanse, kommunikasjons- og sprÄklige ferdigheter som kan nyttiggjÞres i barnehagefeltet.
- Selv om vi er fornĂžyd med hva studentene har fĂ„tt ut av dette ser vi ogsĂ„ et forbedringspotensiale, sier Stordal. Hun kan blant annet se for seg at Ă„ sette sammen grupper med studenter fra flere land vil gjĂžre at alle fĂ„r litt mer innblikk i hvordan barnehagene utformes i flere av de ulike deltakende landene.Â
Gjertrud Stordal, fĂžrstelektor ved DMMH, mener at den virtuelle undervisningsformen kan brukes av studenter som Ăžnsker internasjonal erfaring, men som ikke har anledning til Ă„ reise utenlands.
- Vi fÄr utforsket forskjeller og likheter pÄ en annen mÄte. Og det er nok av uforutsette utfordringer studentene mÄ takle underveis, akkurat som pÄ en fysisk utveksling.