Hvordan ser ulike kulturer på risikolek?

  • Publisert: 04.03.2024
  • Oppdatert: 04.03.2024
Det ønsker 3. års-student Frida Malena Feyling Fladeby å finne ut av i bacheloroppgaven sin.
I bacheloroppgaven på DMMH sammenligner Frida Fladeby synet på risikolek i Tanzania, Norge og Thailand.
I bacheloroppgaven på DMMH sammenligner Frida Malena Feyling Fladeby synet på risikolek i Tanzania, Norge og Thailand.

Sammen med medstudent Thea Slettemoen Kongsvik har Fladeby forlatt snødekte vintergater til fordel for bachelorskriving i Thailand.

Fladeby gikk først to år på linja for natur- og friluftsliv her på DMMH. Der trivdes hun veldig bra.

- Samtidig hadde jeg et sterkt ønske om å reise og forstå mer av verden. Så jeg søkte om å få dra på utvekslingsopphold i Tanzania det tredje studieåret.

Utenlandsoppholdet ga mersmak, og sammen med Kongsvik som var på utveksling i Barcelon fødtes en tanke om å skrive bacheloroppgaven et annet sted enn på studenthyblene.

- Jeg vokste veldig mye på å være på utveksling, ikke bare som barnehagelærer men også som person.

Som DMMH - ambassadør har Fladeby vist fram mange av opplevelsene hun hadde i praksis på TikTok og Instagram. Det har gitt henne veldig mye å bo og arbeide i en annen kultur. Nå gleder hun seg til å komme tilbake til varmen, bli kjent med Thailand og møte nye mennesker. Men hun er tydelig på at det er ikke et ferieopphold.

- Vi har lagt inn mye innsats for å få dette til å gå opp. Vi har gjort ferdig arbeidskrav og eksamener flere uker i forkant, vi har spart penger og brukt mye tid til planlegging. 

Turen har nok inspirert til noen ekstra timer bak tastaturet og på biblioteket.

- Jeg har skrevet en del på oppgaven allerede, og er ferdig med både innledning, metode og litt teori. De siste veiledningene på oppgaven får jeg digitalt.

DMMH-student Frida Malena Feyling Fladeby anbefaler å reise på utveksling i barnehagelærerstudiet
DMMH-student Frida Malena Feyling Fladeby anbefaler å reise på utveksling i barnehagelærerstudiet.

- Vi betaler ikke for at bana våre skal leke

Fladeby vil skrive om hva som påvirker synet på risikolek i ulike kulturer.

- Det utmerket seg tidlig hvilket forhold barnehagene i Tanzania hadde til risikolek. Foreldrene var opptatt av at barna skulle lære, ikke leke. De ansatte i barnehagen får skylden og kan miste jobben dersom noe går galt i leken. Derfor er barnehagelærerne veldig påpasselige med barna. Barna får ikke løpe, klatre opp i klatrestativet, sitte i sandkassa slik at klærne ble møkkete, lekeapparatene er forbeholdt de eldre skolebarna. 

Hun har samlet materiale fra 4 barnehagelærere i Tanzania, 2 i Norge, og planlegger å intervjue 1-2 barnehagelærere i Thailand.

- Jeg ser veldig fram til å binde alt sammen. Nå sitter jeg med noen perspektiver på hvorfor det er sånn. I Norge for eksempel, så er ikke foreldrene så bekymra for risikolek. Det tror jeg kan ha noe å gjøre med det omfattende foreldresamarbeidet, som ikke var til stede på samme måten i Tanzania. Jeg er spent på å se hvordan det er i Thailand.