Evalueringer og undersøkelser i kvalitetssystemet

Evalueringer er viktige kilder til informasjon for å iverksette tiltak som kan styrke utdanningskvaliteten. 

Gjennom en rekke evalueringer gir studentene og ansatte kontinuerlig tilbakemeldinger som både fagmiljø og ledelse benytter i videre utvikling av kvaliteten i studietilbudene. 

Høgskolens rapporteringslinje går fra emnenivået via programnivået til utdanningsutvalget, og til slutt fra rektor til høgskolestyret.

Emnenivå

Evalueringer fra studenter står sentralt i kvalitetsarbeidet, og må drives organisert og systematisk. Slike evalueringer må gjøres på en slik måte at den oppleves meningsfull for alle parter. Det skal brukes standardiserte skjemaer for alle evalueringene, og hver gang et emne gjennomføres skal det evalueres. Datagrunnlaget for emneevalueringer er:

  • Emneundersøkelse: det skal gjennomføres en emneundersøkelse blant alle studenter som tar emnet minimum hver 3. gang emnet går.
  • Studentevaluering: Referansegruppeordningen gjennomføres hver gang emnet går. Tilbakemeldinger som mottas fra studentevalueringer skal inngå som en del av vurdering av tiltak som emneansvarlig gjør i sin emnerapport. Studentevalueringer skal vedlegges emnerapporten i sin helhet, og publiseres i kvalitetsportalen
  • Sensorrapport: Eksamenskontoret har ansvar for å sende ut skjema for sensorrapport til eksterne sensorer. Disse skal returneres til emneansvarlig og inngå som en del av emnerapport fra emneansvarlig. Sensorrapporter skal vedlegges rapporten i sin helhet
  • Studentevaluering av utvekslingsopphold: Etter endt utvekslingsopphold følger alltid en studentevaluering av utvekslingsoppholdet

Etter at et emne er gjennomført skal emneansvarlig utarbeide en emnerapport. Denne skal bygge på tilbakemeldinger fra referansegrupper i emnet, i tillegg til emneevalueringer og tilbakemeldinger fra ekstern sensur og eventuell tilsynssensur. Kvalitetsforbedrende tiltak skal utarbeides med tydelig frist og ansvar, og kvalitetssløyfene skal lukkes gjennom oppfølging i påfølgende emnerapporter. Alle emner kvalitetssikres årlig via arbeidsflyten i Edutorium. 

Studieprogramnivå

Periodisk evaluering av studieprogram følger av studiekvalitetsforskriften § 2-1 (2) og skal gjennomføres minimum hvert sjette år. I evalueringen deltar representanter fra arbeids- og samfunnsliv, studenter og eksterne sakkyndige som er relevante for studieprogrammet. Evalueringsresultatene er offentlige. Etter at periodisk evaluering av studieprogram er gjennomført må eventuelle endringer av studietilbudet re-akkrediteres. 

Eksamensundersøkelsen gjennomføres for sisteårsstudentene på bachelor- og masterprogrammer og studentene skal gi tilbakemelding på sammenhengen mellom læringsutbytter og eksamensformer, og variasjon i vurderingsordningene gjennom studieløpet. 

Kandidatundersøkelser: Vi gjennomfører egne kandidatundersøkelser blant uteksaminerte studenter omtrent hvert fjerde år hvor kandidater skal gi tilbakemelding på om de har fått relevant jobb etter studiene, om studienes opplevde relevans for arbeidsliv eller videre studier, om ønsker og behov for videre karriere- og kompetanseutvikling, samt om de har innspill til hvordan utdanningen kan bli bedre. I tillegg deltar vi i NIFUs nasjonale kandidatundersøkelse hvert andre år (jf. under). Egne kandidatundersøkelser legges fortrinnsvis før periodisk evaluering av studieprogram.

Studieprogramleder skal hvert år levere en studieprogramrapport til Utdanningsutvalget, som er basert på emnerapporter og ulike nøkkeltall, og som beskriver utviklingen av utdanningskvaliteten i studieprogrammet. Kvalitetsforbedrende tiltak skal utarbeides med tydelig frist og ansvar, og kvalitetssløyfene skal lukkes gjennom oppfølging i påfølgende programrapporter. Alle studieplaner kvalitetssikres årlig via arbeidsflyten i Emweb, og hvert 4. – 6. år gjennom periodiske programevalueringer.

Institusjonsnivå

Utdanningsutvalget skal utarbeide høyskolens årlige kvalitetsrapport på vegne av rektor. Kvalitetsforbedrende tiltak skal utarbeides med tydelig frist og ansvar, og kvalitetssløyfene skal lukkes gjennom oppfølging i påfølgende årsrapporter. Rektor godkjenner kvalitetsrapporten før denne sendes styret. Høgskolens kvalitetsrapport inngår som en del av grunnlaget for utarbeidelse av høgskolens prioriteringer påfølgende år, og som en del av høgskolens årsrapport til Kunnskapsdepartementet. 

Høgskolens kvalitetsrapport inngår i kunnskapsgrunnlaget ved vurdering og strategisk utvikling av institusjonens samlede studieportefølje. I tillegg inngår råd fra RSA, drøftinger i Utdanningsutvalget, drøftinger i ledergruppen, drøftinger i styret og periodiske program- og porteføljeevalueringer. Rektor fremmer sak om studieportefølje og planlagt studentopptak til styret årlig.