Barnehagens fysiske miljø har betydning for barns lek, læring, utvikling og danning. Kunnskap om hvordan rommet kan fungere som “den tredje pedagog”, og hvordan det fysiske miljøet kan bidra som medspiller eller motspiller i det pedagogiske arbeidet er noe vi anser som et sentralt element i studentenes utdanning.
Rommet skal gi våre studenter erfaring med, og kompetanse om det fysiske miljøet i barnehagen. Rommet kan gi studentene praktiske erfaringer med å tilrettelegge det fysiske leke- og læringsmiljøet, og muligheter for å reflektere over hvilke verdier som kommer til uttrykk i valgene som blir gjort. Barn kan inviteres inn for å gi studentene mulighet til å se om miljøet fungerer som tiltenkt.
Rommet er utstyrt med et mangfold av materialer som studentene kan bruke for å iscenesette for lek og utforsking eller andre aktiviteter på en barnehagepedagogisk måte.
Undervisningsrommet skal bidra til å fremme studentaktiv læring, studentene får prøve ut og tenke i møte med det fysiske miljøet og sine medstudenter/underviser.