Barnehagebasert kompetanseutvikling

Barnehagebasert kompetanseutvikling er utviklingsarbeid som involverer hele personalet og som foregår i den enkelte barnehage. 

Å veilede i den enkelte barnehage på gjeldende praksis er en god måte å skape refleksjon og endring på. Alt utvikles i et samarbeid mellom barnehage og høgskole. 

Barnehagen som pedagogisk virksomhet

DMMH kan som samarbeidspartner bidra til kompetanseutvikling innen alle satsningsområdene i kompetansestrategien.

Under emnet Barnehagen som pedagogisk virksomhet kan dette være: 

  • Barnehagen som lærende organisasjon
  • Ansvar og roller – pedagogisk ledelse
  • Pedagogisk dokumentasjon (som vurderingsmetode)
  • Progresjon?
  • Barnehagens digitale praksis
  • Årsplan som arbeidsverktøy
  • Fagområder i rammeplanen
Kommunikasjon og språk

DMMH kan som samarbeidspartner bidra til kompetanseutvikling innen alle satsningsområdene i kompetansestrategien.

Under emnet Kommunikasjon og språk kan dette være: 

  • Barnehagens språkmiljø
  • Utforming av det fysiske miljøet og rommets betydning for språklig aktivitet
  • De yngste barnas uttrykksformer
  • Non-verbale kommunikasjonsformer
  • Språkets betydning for relasjoner, vennskap, lek og læring
  • Minoritetsspråklige barns språkutvikling
  • Samiske barns språkutvikling
  • Språklig mangfold som berikelse for hele barnegruppen
  • Språklig nysgjerrighet
Et inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning

DMMH kan som samarbeidspartner bidra til kompetanseutvikling innen alle satsningsområdene i kompetansestrategien.

Under emnet Et inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning kan dette være: 

  • Barns rettigheter og barndommens egenverdi
  • Barnehagen som demokratisk felleskap
  • Mangfold og gjensidig respekt
  • Likestilling og likeverd
  • Menneskesyn
  • Bærekraftig utvikling
  • Livsmestring og helse
Barnehagens verdigrunnlag

DMMH kan som samarbeidspartner bidra til kompetanseutvikling innen alle satsningsområdene i kompetansestrategien.

Under emnet Barnehagens verdigrunnlag kan dette være: 

  • Barn og barndom (Barns rettigheter og barndommens egenverdi)
  • Demokrati (Barnehagen som demokratisk fellesskap?)
  • Mangfold og gjensidig respekt (Menneskesyn?)
  • Likestilling og likeverd
  • Bærekraftig utvikling
  • Livsmestring og helse