Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen (KUMBA)

Målet med det treårige forskningsprosjektet KUMBA er å utvikle et godt kvalitetssystem, eller støttemateriell som barnehagene selv kan bruke i arbeidet med å vurdere og videreutvikle kvalitet i egen barnehage

Prosjektet skal inkludere både intern vurdering i egen barnehage der alle ansatte deltar, og en ekstern vurdering fra en samarbeidende barnehage. Barnas stemme skal også ivaretas gjennom systematiske barnesamtaler med 4-6 åringer.

Materialet skal baseres på rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, og bidra til faglige diskusjoner om kvalitet i barnehagen fra de ulike aktørenes perspektiver. Prosjektet skal gjennomføres i nært samarbeid med praksisfeltet, med barnehagelærere som medforskere.

KUMBA finansieres av Norges forskningsråd og ledes av førsteamanuensis Børge Moe ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Det er et samarbeidsprosjekt mellom DMMH, barnehagekjeden Espira, Levanger kommune, Nord Universitet og Sheila Garrity, forsker ved School of Education/Centre for Adult Learning & Professional Development, University of Galway, Irland. 

 

Det er en stipendiat tilknyttet prosjektet:

Pia Paulsrud:
Kvalitet i barnehagen fra barnas perspektiv.
En studie av barnehagelæreres vurdering av barns trivsel i barnehagen.

KUMBA har oppstart i november 2021, og avsluttes 31.12.24.

Mer om Ph.D-prosjektet

Kvalitet i barnehagen fra barnas perspektiv.
En studie av barnehagelæreres vurdering av barns trivsel i barnehagen

Dette ph.d.-prosjektet er en del av forskningsprosjektet Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen (KUMBA) som er finansiert av Norges Forskningsråd. Ph.d.-prosjektet har som mål å utvikle ny kunnskap knyttet til kvalitet i barnehagen. Barnehagens kvalitet er først og fremst viktig for barna, men også for samfunnet. Barnas trivsel er et grunnleggende element i barnehagens kvalitet.

Vurdering av barnas trivsel i barnehagen kan gjøres fra ulike perspektiver, for eksempel fra foreldrenes perspektiv, fra ansattes perspektiv eller fra barnas perspektiv. Rammeplanen stiller mange krav til barnehagens vurderingsarbeid, og fremhever at barnas erfaringer og synspunkter skal være en del av vurderingsgrunnlaget når de ansatte skal vurdere barnas trivsel. Forskning viser at vurderingsbegrepet kan være krevende for barnehageansatte å forstå og praktisere. Det blir beskrevet noe motstand mot selve vurderingsbegrepet. Det er med utgangspunkt i dette relevant å utforske hvordan barnehagelærere på ulike måter forstår og praktiserer vurdering av barnas trivsel i barnehagen.

Ph.d.-prosjektet er en kvalitativ studie, der fokusgrupper, videoopptak og individuelle intervjuer vil benyttes for å få dypere innsikt i og kunnskap om barnehagelærernes forståelse og praksis.
For mer informasjon om prosjektet, kontakt Pia Paulsrud, e-post: Pia.Paulsrud@dmmh.no