DiCoTe

DiCoTe: Increasing professional Digital Competence in Early Childhood Teacher Education with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys

Prosjektet omhandler digital kompetanse uten bruk av skjerm og er ledet av Francesca Granone i samarbeid med Elin Reikerås, Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS. I prosjektet DiCoTe skal forskere og barnehagelærere ta i bruk en type kodeleik egnet for barn i alderen 3 til 5 år.

Koding er en bestemt måte å tenke og løyse problem på. For å klare å løyse problemet må barna være i dialog med andre, samarbeide, finne løysinger gjennom mentale eller fysiske opplevelser. 

Prosjektet er et samarbeid mellom DMMH, NTNU, Høgskolen på Vestlandet, Universitetet i Aalborg, Matematikksenteret i Trondheim og Vitensenteret i Sandnes. Fra DMMH er Anne Nakken og Oliver Thiel med. Prosjektet finansieres av NFR. Prosjektet har oppstart i 2021.

 

Les mer: https://www.uis.no/nb/barnehage/millioner-til-forskning-pa-digital-kompetanseheving-for-barnehagelaerere