Nadia Essafar Christensen studerer barnehagelÊrer med vekt pÄ flerkulturell forstÄelse pÄ DMMH.
Christensen er student pĂ„ BarnehagelĂŠrerutdanning med vekt pĂ„ flekulturell forstĂ„else. Som et arbeidskrav mĂ„tte hun skrive en tekst innen kunnskapsomrĂ„det Barns utvikling, lek og lĂŠring, noe som fĂžrte til kronikken som er publisert i TrĂžnderdebatt:Â
- Det var en fin mÄte for oss studenter Ä utvikle oss pÄ. Vi kunne velge hvilken type innhold vi skrev, et innlegg pÄ et foreldremÞte, Ärsplan eller debattinnlegg. Det hjelper oss Ä bli hÞrt nÄr man fÄr skrive om det vi brenner for pÄ en trygg mÄte.
Lite har forandret seg
Christensen har selv flerkulturell bakgrunn. Hun synes ikke mye har forandret seg fra da hun var barn.- Moren min kommer fra Marokko, sĂ„ jeg har vokst opp med et annet kosthold enn det tradisjonelt norske, og vi feirer alltid id. Det ble aldri pratet om det i barnehagen eller pĂ„ skolen. Jeg opplevde ofte at lĂŠrere spurte meg om hvor jeg egentlig var, fĂžr de spurte om navnet mitt.Â
Erfaringen hennes er at ikke mye har bedret seg fra da hun selv gikk pÄ skolen og i barnehage.
- Jeg har fÄtt mange historier fra studentene i klassen min. Det virker som om mange barnehager er fornÞyd med at de har hengt opp flagg fra de landene barna kommer fra, og at det er nok. Flere barnehager pÄstÄr at de jobber med mangfold, men de klarer ikke Ä utdype hvordan de gjÞr det nÄr de blir spurt. Det virker som om man jobber med mangfold fordi det stÄr i barnehagens rammeplan, og sÄ ser man ikke sÄ mye pÄ innholdet.
Snakk med foreldrene
Christensen mener at det viktigste barnehagen kan gjĂžre er Ă„ snakke med foreldrene. - De ansatte i barnehagen mĂ„ snakke med foreldrene om hvordan de praktiserer sin kultur i hjemmet, slik at barna kjenner den igjen. Hvorfor ellers er det nĂždvendig Ă„ jobbe med Ă„ fremme mangfold, om en ikke skal gjĂžre det pĂ„ en mĂ„te som barna har kjennskap til? Personalet mĂ„ ogsĂ„ reflektere over om de faktisk jobber med mangfoldet i barnehagen, og pĂ„ hvilken mĂ„te. Det krever en konstant refleksjon.Â
Etter Christensens erfaring blir mangfoldsperspektivet sjelden tatt opp pĂ„ personalmĂžter, kanskje blir det ikke sett som viktig nok?Â
- Det er jo ikke sÄ mye som skal til, fortsetter hun og trekker fram samene som et eksempel.
- De fleste barnehagene feirer samisk nasjonaldag. Men etter 4. februar sÄ er det ikke mer snakk om samisk kultur, selv om det er mye som kan gjÞres. Bare en liten samtale rundt bordet av og til er med pÄ Ä trygge de flerkulturelle barna.
Prosjektuke om barns utvikling, lek og lĂŠring.