Opera for de minste

  • Published: 05.05.2023
  • Updated: 05.05.2023
6. og 7. mai vises forestillingen VÄrfrÞ i Ringve botaniske hage og pÄ Ringve Musikkmuseum.
img_4592

VÄrfrÞ er en babyopera gjennom fire Ärstider med utgangspunkt i Vivaldis klassiker. Forestillingen er andre del av Ärstidsprosjektet OperafrÞ av Teater Fot som igjen er en del av professor Lise Hoviks kunstneriske utviklingsarbeid ved DMMH. FÞrste del av forestillingen, VinterfrÞ, ble vist i januar og engasjerte bÄde publikum og anmeldere.

- Forestillingen har et veldig tverrfaglig uttrykk. Vi jobber fÞrst og fremst med det musikalske, men kostymene er veldig flotte, skapt av Berit Haltvik With, og vi jobber mye med lys og farger, det romlige og taktile. Samspillet mellom trÊr og frÞ, gÄsunger som springer ut, gjÞr at naturfag og natur blir et sentralt tema, forteller professoren.

MĂ„lgruppa for forestillingen er babyer under ett Ă„r og deres foreldre. Hovik kan fortelle at den yngste de har spilt for bare var 2 uker gammel.

 - Det er noe helt spesielt Ä lage en forestilling for de yngste, det er en ny publikumsgruppe for oss, og annerledes enn barnehagebarna,  sier hun. 
img_4622

Vil skape en stemning

MĂ„let med forestillingen er ikke Ă„ fortelle en historie, men Ă„ skape en varm og lyttende stemning, en god opplevelse for barna og foreldrene.

- Det rituelle fellesskapet gjennom teateret skaper god kontakt mellom utÞverne og barna med foreldre. Sang og musikk kommuniserer pÄ en ikke-verbal mÄte som skaper trygghet. Babyene er gjerne veldig fokuserte, vi ser at blikkene er fjetret, de sanser med hele kroppen. Det er noe med stemmen som er viktig for smÄ barn, de responderer momentant pÄ en menneskestemme.

Normalt er publikummet til Teater Fot i barnehagealder.

- 1-3 Äringer er ganske robuste, de er bÄde aktive og lydsterke, de vil gjerne vÊre med og krabber rundt. Det er nytt og spennende Ä jobbe med sÄ smÄ barn, og det kan bli intenst for de aller minste barna. Vi jobber med operasangere med sterke stemmer, sammen med rytmer og trommer. Forestillingen er ganske ekspressiv, men responsen er veldig positiv, forteller hun.

- Vi fokuserer pÄ den samskapende prosessen, det vi gjÞr blir til i samspill med de barna som kommer, og blir formet ut fra hvem som deltar. Her sitter ikke publikum foran en scene, vi beveger oss gjennom parken og inne sitter vi sammen i en sirkel, som i en samlingsstund i barnehagen. Det handler mest om Ä vise ro og trygghet og at musikk og sang er et universalmiddel til Ä kommunisere mellom mennesker nÄr man ikke har verbalsprÄk.
img_4614

Erfaringer fra VinterfĂž

- Dette prosjektet har vĂŠrt veldig interessant Ă„ utvikle, og det er godt Ă„ gjenta prosessen fire ganger gjennom et helt Ă„r, forteller Hovik, som har lĂŠrt mye selv av prosjektet.

- FÞrst og fremst har vi lagt merke til at helt nybakte foreldre er ganske sÄrbare. Det er kanskje fÞrste gang de er ute i verden med barnet, etter en intens barselperiode. De kommer med en forsiktighet og sÄrbarhet som er veldig fint, vi fÞler at vi mÄ ta vare pÄ dem, gjÞre det trygt og godt som en sanselig og fin opplevelse. De bittesmÄ er veldig i ett med foreldrene. Det er vakkert Ä oppleve dette intime samspillet mellom foreldre og barn, og den lyttende atmosfÊren gir en fin erkjennelse av hvor sÄrbart livet er i det fÞrste Ärene.
img_4611

Utvide forskningsfeltet

Hovik ser mange muligheter med utviklingsarbeidet.

- I mĂžtet mellom den store stemmen og det lille barnet undersĂžker vi hvordan sangen former samvĂŠret og den lydhĂžre kontakten mellom alt levende gjennom Ă„rstidene.

- Det er viktig Ä tydeliggjÞre erfaringer med denne aldersgruppen. Vi kan knytte det opp mot diskusjoner om hvor tidlig skal barnet begynne i barnehagen, hva de aller minste har behov for i livet og i mÞte med verden, hva det betyr Ä vÊre liten og sÄrbar.

VĂ„rfrĂž er et samarbeid mellom Ringve Botaniske hage, Ringve musikkmuseum og Teater Fot. Operasangerne Ola Marius Ryan og Lars Eggen, perkusjonist Tor Haugerud og billedkunstner Amalia Fonfara deltar i forestillingen.

- Dette prosjektet krever noe nytt av utÞverne ogsÄ, de er vant til et helt annet publikum. De synes det er en glede Ä fÄ vÊre med pÄ forestillingen, og fÄ oppleve denne musiske kommunikasjonen som er sÄ umiddelbar og direkte.