Lærermangelen krever handling - nå mobiliserer forskerne

  • Published: 13.09.2024
  • Updated: 09.12.2024
I et nytt, stort forskningsprosjekt skal forskere ved Mittuniversitetet, Nord universitet og DMMH finne løsninger på lærermangelen. Arbeidet har nylig startet, og forskerne understreker alvoret i situasjonen.
- Den økende mangelen på kvalifiserte lærere, ikke minst i vår region Jämtland Härjedalen og Trøndelag, er alvorlig. I tillegg kommer den synkende interessen de siste årene, både i Sverige og Norge, for å søke seg til lærerutdanningene. Det haster med å finne løsninger, men å utdanne morgendagens lærere er et spørsmål som handler om mer enn statistikk og tall. Det handler også om normative spørsmål om synet på kvalitet i utdanningen, og hvem vi ønsker skal bli lærere og hvem vi ikke ønsker skal bli det, sier Lena Boström, prosjektleder og professor i pedagogikk ved Mittuniversitetet.

Prosjektet startet i mai, og forskerne skal studere kompetanseforsyning og lærermangel fra ulike perspektiver og skape ulike arenaer for samarbeid mellom skoleaktører i grenseregionen. Prosjektet «Lærere uten grenser» har fått innvilget totalt 1,1 millioner euro i Interreg-midler, hvorav 455 000 euro kommer fra Interreg Sverige-Norge og 190 000 euro fra Interreg Norge. Forskningen gjennomføres i seks ulike spor, og forskerne skal blant annet analysere data om hvordan lærermangelen har utviklet seg i regionens ulike kommuner i løpet av 2000-tallet, og hvordan den forventes å utvikle seg i fremtiden.

- Det er viktig å være klar over at «lærerkrisen» er sammensatt og en konsekvens av mange faktorer med røtter i internasjonal og nasjonal politikk. Vi ser at bølgene i debatten ofte går høyt rundt lærerutdanningen spesielt, og akkurat nå er diskusjonene hete i Norge. Det er bra og viktig at temaet engasjerer, og det ønsker vi å fange opp i prosjektet vårt ved å invitere skoleaktører og politikere til å delta, sier Ole Petter Vestheim, Nord universitet.
Prosjektet varer fra mai 2024 til mai 2027 og fokuserer på det geografiske området som kalles Nordens grønne belte. Tilnærmingen med å undersøke forutsetningene for systematisk samarbeid på tvers av landegrensene, og å inkludere sørsamisk utdanning i dette arbeidet, gjør prosjektet unikt.
- Vi må skape bedre forutsetninger for samarbeid over landegrensene mellom kommuner, lærere, høyere utdanningsinstitusjoner og lærerstudenter. Målet er å snu trenden med økende mangel på kompetanse. Det vil bli lettere å rekruttere og beholde lærerstudenter og lærere, noe som vil styrke regionen, sier Marit Holm Hopperstad, DMMH.

- I fjor lanserte Mittuniversitetet en desentralisert sykepleierutdanning, som har vært en suksess. Vi vil undersøke om noe lignende kan være hensiktsmessig for lærerutdanningene. Vi befinner oss i en region med en spredt befolkningsstruktur der det er viktig at så mange som mulig av innbyggerne får en reell mulighet til å ta høyere utdanning. Her må vi fortsette å diskutere hvilke fleksible løsninger som også kan brukes på lærerutdanningene, sier Pär Olausson.

*Nordens grønne belte er navnet på området som strekker seg fra Trøndelag i vest, via Jämtlands län til Västernorrlands län i øst.
Kontaktpersoner:

Lena Boström, prosjektleder og professor i pedagogikk ved Mittuniversitetet, lena.bostrom@miun.se, 010-142 82 63
Ole Petter Vestheim, Nord universitet, fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag. ole.p.vestheim@nord.no, Tel 74 02 26 87/95960623