I bacheloroppgaven pÄ DMMH sammenligner Frida Malena Feyling Fladeby synet pÄ risikolek i Tanzania, Norge og Thailand.
Sammen med medstudent Thea Slettemoen Kongsvik har Fladeby forlatt snĂždekte vintergater til fordel for bachelorskriving i Thailand.
Fladeby gikk fÞrst to Är pÄ linja for natur- og friluftsliv her pÄ DMMH. Der trivdes hun veldig bra.
- Samtidig hadde jeg et sterkt Þnske om Ä reise og forstÄ mer av verden. SÄ jeg sÞkte om Ä fÄ dra pÄ utvekslingsopphold i Tanzania det tredje studieÄret.
Utenlandsoppholdet ga mersmak, og sammen med Kongsvik som var pÄ utveksling i Barcelon fÞdtes en tanke om Ä skrive bacheloroppgaven et annet sted enn pÄ studenthyblene.
- Vi har lagt inn mye innsats for Ă„ fĂ„ dette til Ă„ gĂ„ opp. Vi har gjort ferdig arbeidskrav og eksamener flere uker i forkant, vi har spart penger og brukt mye tid til planlegging.Â
Turen har nok inspirert til noen ekstra timer bak tastaturet og pÄ biblioteket.
- Jeg har skrevet en del pÄ oppgaven allerede, og er ferdig med bÄde innledning, metode og litt teori. De siste veiledningene pÄ oppgaven fÄr jeg digitalt.
DMMH-student Frida Malena Feyling Fladeby anbefaler Ä reise pÄ utveksling i barnehagelÊrerstudiet.
- Det utmerket seg tidlig hvilket forhold barnehagene i Tanzania hadde til risikolek. Foreldrene var opptatt av at barna skulle lĂŠre, ikke leke. De ansatte i barnehagen fĂ„r skylden og kan miste jobben dersom noe gĂ„r galt i leken. Derfor er barnehagelĂŠrerne veldig pĂ„passelige med barna. Barna fĂ„r ikke lĂžpe, klatre opp i klatrestativet, sitte i sandkassa slik at klĂŠrne ble mĂžkkete, lekeapparatene er forbeholdt de eldre skolebarna.Â
Hun har samlet materiale fra 4 barnehagelĂŠrere i Tanzania, 2 i Norge, og planlegger Ă„ intervjue 1-2 barnehagelĂŠrere i Thailand.
- Jeg ser veldig fram til Ä binde alt sammen. NÄ sitter jeg med noen perspektiver pÄ hvorfor det er sÄnn. I Norge for eksempel, sÄ er ikke foreldrene sÄ bekymra for risikolek. Det tror jeg kan ha noe Ä gjÞre med det omfattende foreldresamarbeidet, som ikke var til stede pÄ samme mÄten i Tanzania. Jeg er spent pÄ Ä se hvordan det er i Thailand.
Sammen med medstudent Thea Slettemoen Kongsvik har Fladeby forlatt snĂždekte vintergater til fordel for bachelorskriving i Thailand.
Fladeby gikk fÞrst to Är pÄ linja for natur- og friluftsliv her pÄ DMMH. Der trivdes hun veldig bra.
- Samtidig hadde jeg et sterkt Þnske om Ä reise og forstÄ mer av verden. SÄ jeg sÞkte om Ä fÄ dra pÄ utvekslingsopphold i Tanzania det tredje studieÄret.
Utenlandsoppholdet ga mersmak, og sammen med Kongsvik som var pÄ utveksling i Barcelon fÞdtes en tanke om Ä skrive bacheloroppgaven et annet sted enn pÄ studenthyblene.
- Jeg vokste veldig mye pÄ Ä vÊre pÄ utveksling, ikke bare som barnehagelÊrer men ogsÄ som person.
Som DMMH - ambassadĂžr har Fladeby vist fram mange av opplevelsene hun hadde i praksis pĂ„ TikTok og Instagram. Det har gitt henne veldig mye Ă„ bo og arbeide i en annen kultur. NĂ„ gleder hun seg til Ă„ komme tilbake til varmen, bli kjent med Thailand og mĂžte nye mennesker. Men hun er tydelig pĂ„ at det er ikke et ferieopphold.- Vi har lagt inn mye innsats for Ă„ fĂ„ dette til Ă„ gĂ„ opp. Vi har gjort ferdig arbeidskrav og eksamener flere uker i forkant, vi har spart penger og brukt mye tid til planlegging.Â
Turen har nok inspirert til noen ekstra timer bak tastaturet og pÄ biblioteket.
- Jeg har skrevet en del pÄ oppgaven allerede, og er ferdig med bÄde innledning, metode og litt teori. De siste veiledningene pÄ oppgaven fÄr jeg digitalt.
DMMH-student Frida Malena Feyling Fladeby anbefaler Ä reise pÄ utveksling i barnehagelÊrerstudiet.
- Vi betaler ikke for at bana vÄre skal leke
Fladeby vil skrive om hva som pĂ„virker synet pĂ„ risikolek i ulike kulturer.- Det utmerket seg tidlig hvilket forhold barnehagene i Tanzania hadde til risikolek. Foreldrene var opptatt av at barna skulle lĂŠre, ikke leke. De ansatte i barnehagen fĂ„r skylden og kan miste jobben dersom noe gĂ„r galt i leken. Derfor er barnehagelĂŠrerne veldig pĂ„passelige med barna. Barna fĂ„r ikke lĂžpe, klatre opp i klatrestativet, sitte i sandkassa slik at klĂŠrne ble mĂžkkete, lekeapparatene er forbeholdt de eldre skolebarna.Â
Hun har samlet materiale fra 4 barnehagelĂŠrere i Tanzania, 2 i Norge, og planlegger Ă„ intervjue 1-2 barnehagelĂŠrere i Thailand.
- Jeg ser veldig fram til Ä binde alt sammen. NÄ sitter jeg med noen perspektiver pÄ hvorfor det er sÄnn. I Norge for eksempel, sÄ er ikke foreldrene sÄ bekymra for risikolek. Det tror jeg kan ha noe Ä gjÞre med det omfattende foreldresamarbeidet, som ikke var til stede pÄ samme mÄten i Tanzania. Jeg er spent pÄ Ä se hvordan det er i Thailand.