Masterseremonien Ă„pnet med forrykende spill av Ila strykeband.
- Dere representerer en ny bÞlge av kunnskap og innovasjon i barnehagesektoren, en sektor som nÄ, mer enn noen gang, er i fokus for viktige endringer og utviklinger. Prorektor for utdanning ved DMMH, Kris Kalkman, er ikke i tvil om at barnehagesektoren har god bruk for barnehagelÊrere med mastergrad.
- Deres rolle som fremtidige barnehagelektorer er ikke bare viktig, men helt essensiell for Ä mÞte de komplekse utfordringene og mulighetene i et stadig mer mangfoldig samfunn, sa han til de fremmÞtte.
- Som barnehagelÊrere med mastergrad besitter dere en inngÄende kunnskap innen barnehagerelevante problemstillinger. Evnen deres til Ä forstÄ, tolke og anvende forskningsresultater i yrkesutÞvelsen vil vÊre en ubestridelig styrke. I mÞte med familier og barnegruppe nytenkning og innovativt pedagogisk arbeid. Dette er ferdigheter som er nÞdvendige for Ä navigere og berike det pedagogiske landskapet i en mangfoldig kontekst.
Det var mange som ville markere at de hadde tatt master i barnehagekunnskap, barnehageledelse, barnekultur- og kunstpedagogikk og spesialpedagogikk.
- Etter Ă„ ha snakket med mange av dere tror jeg jeg kan si at det handler om et personlig Ăžnske om Ă„ utvikles som fagperson, fĂ„ en bredere og dypere forstĂ„else for forhold som virker inn pĂ„ tilbudet vi gir til barn i barnehagen, Ä Ăžve opp evnen til kritisk refleksjon og bidra til Ăžkt barnehagekvalitet â til det beste for alle barn!
Og vi er viktigere enn noen gang! Det meldes om barnehagelÊrerflukt fra yrket vÄrt, sÞkertallene til utdanningen gÄr ned og bemanningssituasjonen i barnehagen vekker bekymring. Mer enn noen gang trengs det barnehagelÊrere med mastergrad som kan bidra til Ä styrke profesjonsfellesskapet, lÞfte frem viktige faglige refleksjoner og bidra til godt og systematisk pedagogisk arbeid. Barna i landets barnehager trenger oss til Ä synliggjÞre viktigheten av den jobben som gjÞres i barnehagene og til Ä rette kritiske blikk mot forhold som har innvirkning pÄ deres barndom.
De tidligere masterstudentene var pyntet til seremonien i GlassgÄrden.
FÞrsteamanuensis Karianne Franck holdt tale til studentene pÄ vegne av lÊrerne.
- Dere bringer med dere ny innsikt, kunnskap og kompetanse inn i barnehagen. NÄ skal dere fÄ la kunnskapen synke inn, men dere fremstÄr nÄ i en ny rolle. Som fagpersoner utdannet pÄ DMMH fÞlger det et ansvar for Ä bruke kompetansen til barns beste. Dere har en evne til Ä lytte til barna, og skape engasjement og inspirasjon.
Franck sier at Ä jobbe til barns beste kan gjÞres pÄ mange ulike mÄter. Men vi har et felles oppdrag, vi skal vidra til at barn fÄr en god barndom. Forsett Ä stille spÞrsmÄl, utforsk de gode idÚene og oppsÞk ny kunnskap, oppfordrer hun. Etter seremonien var masterstudentene med gjester invitert pÄ lunsj i kantina pÄ DMMH.
- Dere representerer en ny bÞlge av kunnskap og innovasjon i barnehagesektoren, en sektor som nÄ, mer enn noen gang, er i fokus for viktige endringer og utviklinger. Prorektor for utdanning ved DMMH, Kris Kalkman, er ikke i tvil om at barnehagesektoren har god bruk for barnehagelÊrere med mastergrad.
- Deres rolle som fremtidige barnehagelektorer er ikke bare viktig, men helt essensiell for Ä mÞte de komplekse utfordringene og mulighetene i et stadig mer mangfoldig samfunn, sa han til de fremmÞtte.
- Som barnehagelÊrere med mastergrad besitter dere en inngÄende kunnskap innen barnehagerelevante problemstillinger. Evnen deres til Ä forstÄ, tolke og anvende forskningsresultater i yrkesutÞvelsen vil vÊre en ubestridelig styrke. I mÞte med familier og barnegruppe nytenkning og innovativt pedagogisk arbeid. Dette er ferdigheter som er nÞdvendige for Ä navigere og berike det pedagogiske landskapet i en mangfoldig kontekst.
Det var mange som ville markere at de hadde tatt master i barnehagekunnskap, barnehageledelse, barnekultur- og kunstpedagogikk og spesialpedagogikk.
Viktigere enn noen gang
Maren Flack Bergby holdt tale pĂ„ vegne av studentene. Etter at hun avsluttet sin master i barnehagekunnskap ble hun ansatt som hĂžgskolelektor pĂ„ DMMH nĂ„ i hĂžst. Bergby anekjenner den store arbeidsinnsatsen som ligger bak en mastergrad.- Etter Ă„ ha snakket med mange av dere tror jeg jeg kan si at det handler om et personlig Ăžnske om Ă„ utvikles som fagperson, fĂ„ en bredere og dypere forstĂ„else for forhold som virker inn pĂ„ tilbudet vi gir til barn i barnehagen, Ä Ăžve opp evnen til kritisk refleksjon og bidra til Ăžkt barnehagekvalitet â til det beste for alle barn!
Og vi er viktigere enn noen gang! Det meldes om barnehagelÊrerflukt fra yrket vÄrt, sÞkertallene til utdanningen gÄr ned og bemanningssituasjonen i barnehagen vekker bekymring. Mer enn noen gang trengs det barnehagelÊrere med mastergrad som kan bidra til Ä styrke profesjonsfellesskapet, lÞfte frem viktige faglige refleksjoner og bidra til godt og systematisk pedagogisk arbeid. Barna i landets barnehager trenger oss til Ä synliggjÞre viktigheten av den jobben som gjÞres i barnehagene og til Ä rette kritiske blikk mot forhold som har innvirkning pÄ deres barndom.
De tidligere masterstudentene var pyntet til seremonien i GlassgÄrden.
FÞrsteamanuensis Karianne Franck holdt tale til studentene pÄ vegne av lÊrerne.
- Dere bringer med dere ny innsikt, kunnskap og kompetanse inn i barnehagen. NÄ skal dere fÄ la kunnskapen synke inn, men dere fremstÄr nÄ i en ny rolle. Som fagpersoner utdannet pÄ DMMH fÞlger det et ansvar for Ä bruke kompetansen til barns beste. Dere har en evne til Ä lytte til barna, og skape engasjement og inspirasjon.
Franck sier at Ä jobbe til barns beste kan gjÞres pÄ mange ulike mÄter. Men vi har et felles oppdrag, vi skal vidra til at barn fÄr en god barndom. Forsett Ä stille spÞrsmÄl, utforsk de gode idÚene og oppsÞk ny kunnskap, oppfordrer hun. Etter seremonien var masterstudentene med gjester invitert pÄ lunsj i kantina pÄ DMMH.