Bærekraft gjennom innovasjon og sosialt entreprenørskap i barnehagelærerutdanningen

  • Published: 04.12.2023
  • Updated: 09.12.2024
I dag fikk studentene i emnet "Sustainability in ECEC" presentere prosjektene de har jobbet med i høst.
Fordypningen "ECEC for Sustainability"  samler både norske og internasjonale studenter.
Fordypningen "ECEC for Sustainability"  samler både norske og internasjonale studenter.

I høst har studentene jobbet med sosialt entreprenørskap, der de har skapt flotte prosjekt med bakgrunn i bærekraftsmålene.

"ECEC for Sustainability"

Emnet "ECEC for Sustainability" er et tverrfaglig emne og inneholder fagene pedagogikk, samfunnsfag og natur, miljø og helse. Undervisningsspråket er engelsk. Et av målene til fordypningen er at studentene skal lære nye måter å arbeide med bærekraftig prosjektledelse og sosialt entreprenørskap. Gjennom flere måneder arbeider studentene med et egetvalgt prosjekt knyttet til bærekraftsmålene.

Studentene etablerte prosjektgrupper, på tvers av nasjonaliteter, ut fra hvilket tema de de ønsket å jobbe med. De valgte seg deretter bærekraftsmål og utviklet prosjektene sammen med mulige samarbeidspartnere, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Alle gruppene besøkte også barnehager for inspirasjon og samarbeid med prosjektene.

Som en forberedelse til eksamen skulle studentene presentere prosjektene sine til et panel bestående av rektor Else Berit Skagen, professor Merete Moe, DMMH, professor Vegard Johansen, NTNU og styrer Therese Dahl fra barnehagen Espira Muruvik.

Panelet kom med råd og tilbakemeldinger som studentene tok med seg til eksamen, og med tanke på å utvikle prosjektene ytterligere.
Panelet kom med råd og tilbakemeldinger som studentene tok med seg til eksamen, og med tanke på å utvikle prosjektene ytterligere. 

Fire ulike prosjekt

  • Our World  - Many stories
    Studentene samarbeider blant annet med organisasjonen "DiversiTrondheim". De jobber for å få mer mangfold inn i barnehagene, ved å besøke barnehagene sammen med representanter fra LGBTQIA-samfunnet, aleneforeldre, mennesker med funksjonsnedsettelser, og flere andre grupper. På besøkene tar de også med seg en liste over bøker som favnet de ulike temaene. Disse kan barnehagene bestille selv fra biblioteket, for å gå enda dypere inn i tematikken.
  • Bigger Community -Where wisdom of the elders met the wonders of Kindergartens:
    Målet er å få barnehager til å oppsøke lokale sykehjem. Mange barn bor langt borte fra besteforeldrene og har ikke kontakt med eldre. På denne måten håper de å skape nye relasjoner. Både ansatte i barnehagen og på sykehjemmene er presset på tid, her får de en ferdig liste over mulige aktiviteter. Listen har blitt til i samarbeid med aktivitører ansatt på sykehjemmene. For eksempel det å kaste ball er en motorisk aktivitet som vil gavne begge gruppene.
  • Queen Maud`s Garden Club.
    Målet er å lage en stor felleshage på 200 kvadratmeter. Det skal være en møteplass, på tvers av generasjoner, i nærområdet ved DMMH. Her kan barnehagene komme for å oppleve naturen. Hagen vil ha spiseplasser, drivhus, insekthotell og fuglekasser, og et felles skjul med hageredskaper. Gjennom en Facebookgruppe vil brukerne av hagen få et fellesskap. Her kan man arrangere matlagingskurs med egendyrkede grønnsaker, og man blir kjent med andre gjennom felleshagen. Hagen har et samarbeid mellom Droning Mauds Minne barnehage og Faggruppe for natur, miljø og helse ved DMMH.
  • Tiny Trendsetters
    Tiny Trendsetters er en app som kun selger brukte barneklær. Det er også mulig å bytte eller gi bort klær til barn. Appen er utviklet i samarbeid med studenter fra NTNU og er tilgjengelig på flere språk. Den sorterer også etter geografi, materialer klærne er laget av, alder, størrelser med mer.

Studentene ved DMMH presenterte 4 veldig ulike prosjekter.Studentene ved DMMH presenterte 4 veldig ulike prosjekter.