Det finnes mange gode grunner til å bli barnehagelærer

Å velge utdanning på DMMH vil gi deg mulighet for en variert arbeidshverdag. Du får brukt dine personlige interesser enten du er interessert i musikk, kunst eller drama, eller du er en friluftsentusiast. Vi har undervisning i klasserom der studentene og lærere blir godt kjent.

9 gode grunner til å bli barnehagelærer

  1. Du får fylt på din faglige verktøykasse for å møte barn i ulike situasjoner.
  2. Du vil utvikle deg som menneske med med utdanning, både faglig og personlig.
  3. Du får en ettertraktet kompetanse som det er mangel på over hele landet.
  4. Du får en lederkompetanse som er attraktiv både i og utenfor barnehagen.
  5. Du får økt kunnskap til å se barn som har behov for ekstra oppfølging.
  6. Du får ansvar for å planlegge barnehagehverdagen, og kan bruke dine evner, din kreativitet og interesser som en ressurs.
  7. Du vil tjene over 500.000,- i året.
  8. Du skaper gode oppvekstmiljø for barn, i samarbeid med familier, kollegaer og andre etater.
  9. Du får jobbe med framtidens samfunnsborgere, så de blir i stand til å ta gode valg i livet.

Ofte stilte spørsmål:

Kan man kombinere jobb og studier?

Ja, mange studenter kombinerer jobb og studier.

Du kan gjennomføre barnehagelærerutdanningen på heltid (3 år) eller deltid (4 år). Mange studenter både på heltid og deltid jobber ved siden av studiene. Det er opp til den enkelte hvor mye man har kapasitet til å jobbe i tillegg til å være til stede på obligatorisk undervisning og praksis i utdanningen.

Hvilke jobbmuligheter har jeg som barnehagelærer?

Som barnehagelærer har du en kompetanse som barnehagene etterspør og du har mange muligheter for veien videre, både når det gjelder jobb og videre utdanning.

Som utdannet barnehagelærer er du kvalifisert til en lederstilling i barnehagen og kan blant annet arbeide som:

  • pedagogisk leder i barnehage
  • styrer/enhetsleder for en barnehage
  • leder i skolefritidsordningen (SFO)
  • leder i andre barnerelaterte områder

Som pedagogisk leder vil du kunne få ansvar for å planlegge, lede og vurdere det pedagogiske innholdet i barnehagen, å lede og veilede dine kollegaer og for samarbeidet med barnas foreldre.

Som styrer vil du ha ansvar for den daglige ledelsen av barnehagen, og vil være både pedagogisk og administrativ leder. Du vil også ha et særskilt ansvar for at den enkelte medarbeider får brukt sin kompetanse.

Pedagogisk leder og styrer har sammen et særlig ansvar for planlegging, gjennomføring, vurdering og utvikling av barnehagens innhold. De er også ansvarlige for å veilede det øvrige personalet slik at alle får en felles forståelse av barnehagens ansvar og oppgaver.

Kan jeg ta master etter å ha fullført barnehagelærerutdanning?

Som barnehagelærer har du mange muligheter for veien videre, både når det gjelder jobb og videre utdanning.

Barnehagelærerutdanningen danner grunnlaget for opptak til masterutdanning. DMMH tilbyr et bredt studietilbud innen masterutdanninger:


Som barnehagelærer er du kvalifisert til tre av disse. Når det gjelder Master i barnekultur og kunstpedagogikk er opptakskravene som følger:
 

  • Barnehagelærerutdanning med en kunst- og kulturrelatert fordypning
  • En treårig bachelor som inkludert 60 sp. i det selvvalgte kunstfaget.
  • En bachelor i musikk, kunst og håndverk eller drama/norsk litteratur inkludert 60 stp. praktisk- pedagogisk kompetanse

Hvordan er det å være student på DMMH?

Sjekk ut DMMHStudent på TikTok eller Instagram

Til syvende og sist handler det om at ungene skal ha det bra. Det å ha fokus på å gjøre ting på bakgrunn av hva som er det beste for barna, er den viktigste oppgaven min.
Jon-Kjetil Antonsen
Barnehagelærerstudent ved DMMH i Trondheim
Det beste med å jobbe i barnehage? – Det er rett og slett det å få jobbe med barn.
Jon-Kjetil Antonsen
Barnehagelærerstudent ved DMMH i Trondheim
Jeg har sett hvor viktig det er for barn å lære om dyrenes livsløp. Det å forstå hvordan maten kommer til bordet kan være en viktig del av en sunn utvikling for barna. Ikke minst, lære barna å ta ansvar og vise omsorg for dyrene, sier Taran.
Taran Strømmen
Barnehagelærerstudent ved DMMH i Kristiansund
Jeg er veldig glad for at praksislæreren min utfordret meg på å gå ut av komfortsonen og kjenne på lederegenskapene mine. Jeg lærte vedlig mye av det.
Jacqueline Maduga
Barnehagelærerstudent ved DMMH i Trondheim